19 Nisan 2016 Salı

Eş Anlamlı Kelimeleri Eşleştirme Materyali



*** Başlarken not: Fotoğrafların üzerine tıklarsanız daha büyük görüntüleyebilirsiniz. ***

TÜBİTAK projesi olarak hazırladığım ancak proje sonrası derslerde de kullanmayı düşündüğüm "Eş Anlamlı Kelimeleri Eşleştirme" materyalinin kullanımı ve yapımı hakkında yardımcı olmaya çalışayım.

Materyal adından da anlaşılacağı üzere eş anlamlı kelimeleri buldurmaya yönelik. 45 çift kelime kontrplak üzerine karışık olarak dağıtıldı. Kelimelerin başlarında vidalar yer alıyor. Fotoğrafta gözüken kablo uçlarından birini kelimelerden herhangi birinin başındaki vidaya değdirdikten sonra diğer ucu da eş anlamlısının başındaki vidaya değdirmeniz gerekiyor. Doğru kelimeyi bulursanız düzenekteki lamba yanıyor, bulamazsanız yanmıyor. Lamba yerine zil de kullanabilirsiniz.

Yapım aşamalarından bahsedecek olursak öncelikle 50x70 cm büyüklüğünde iki adet 6 mm'lik kontrplak aldım. Bir tanesi yukarıdaki fotoğrafta görünen hale gelecek, diğeri ise arkaya kapak olacak.

Kontrplağı belli bir düzende ölçüp çizerek kelimelerin ve vidaların geleceği yerleri belli ettim. Daha sonra iletken vidaları işaretlediğim yerlere vidaladım.







Vidalama işi bittikten sonra seçtiğim eş anlamlı kelimeleri karışık olarak yapıştırmaya başladım. Hepsini birden yapıştırmadım. Eğer hepsini birden yapıştırırsanız arka tarafta yapacağınız bağlantıda karışıklık yaşayabilirsiniz. Ben onar onar yaptım. Her yapıştırdığım 10 çift kelimeden sonra arka bağlantılarını yaptım ve kontrol ettim. Eğer lamba yanıyorsa bağlantı doğru olmuş demektir.



Arka bağlantı için 5 metre uzunluğunda 2x0,75 diye bilinen zil kablosundan kullandım. Bu kabloyu ortadan ikiye ayırdım ve toplamda 10 metre uzunluğunda kablo kullanmış oldum.

Her vidanın bir eşi olması gerekiyor. Bağlantıları buna göre yapmalıyız.



10 çift kelime yapıştırdım, 10 çift vidanın bağlantısını yaptım. Bu şekilde bitene kadar devam ettim.


Hepsini bitirdikten sonra dilerseniz tek tek kontrol da edebilirsiniz. Arka yüzün fotoğraflarında köşelerde kenarlıklar görünüyor. Bağlantı işlemi bittikten sonra vidaların sivri tarafı açıkta kalmasın diye aldığım ikinci kontrplağı da o kenarlıkların üzerine sabitleyerek arka tarafı kapatmış oldum.

Bir üstteki fotoğrafta sol alt köşenin vidasız olduğu görünüyor. O kısmı lamba ve pil düzeneği için ayırdım.



Ben kabloları eski kulaklıkların jak uçlarından yaptım. Böylelikle tutup vidaya değdirmek daha kolay oluyor. 

Lamba ve pil düzeneğinden bahsedecek olursak en karışık gibi görünen aslında en kolay olan kısım orası. İlkokulda hepimizin yaptığı basit elektrik devresinden ibaret bir düzenek. Kurulumunu kendiniz de yapabilirsiniz hazır düzenekler de bulabilirsiniz. Kendiniz yapmak isterseniz mantığı şu şekilde:


Tüm bunları tamamladıktan sonra sıra geldi süslemeye. Gerçi benimki pek bir sade oldu. İlk fotoğrafta görünen üstteki yazı için asetat kullandım. Asetata çıktı aldım. Sonra o çıktıyı maket bıçağı ile kestim. Kontrplağın üzerine yapıştırıp keçeli kalem ile boyadım. Asetatı kaldırdığımda fotoğraftaki yazı geriye kalmıştı.


Sonuç olarak öğrencilerin ilgisini çekeceğini düşündüğüm ve benim de hoşuma giden bir materyal ortaya çıktı. İlham kaynağı olanlara tekrardan teşekkür ederim.


En kısa zamanda kullanım videosunu da Youtube kanalımızda ve burada paylaşacağım. Umarım anlaşılır ve yararlı bir anlatım olmuştur. 

Kullandığım eş anlamlı kelimeleri kesmeye hazır şekilde indirmek isterseniz aşağıdaki bağlantıdan indirebilirsiniz.


5 yorum :

  1. Ne güzel bir etkinlik olmuş. emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim hocam, sağ olun.

      Sil
  2. Hocam bir benzerini Tübitak projesi için yapmak istiyorum izin var mı acaba?

    YanıtlaSil
  3. Hocam bir benzerini Tübitak projesi için yapmak istiyorum izin var mı acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam mail atabilirseniz daha rahat konuşabiliriz.

      yasar_ulukanoglu@hotmail.com

      Sil